Români în bijuteria internațională

Importurile de bijuterii ale României încep să piardă ceva teren în fața celorcreate în țară, producătorii autohtoni sunt în număr mai mare față de anii precedenți, iar clienții nu afost niciodată mai deschiși față de designul românesc, așadar, doar vești bune. Iar când vă mai spun că avem și români în bijuteria internațională, veștile sunt, dintr-o dată, și mai grozave.

 

Într-un raport al Euromonitor International pentru anul 2014, piața de bijuterii din România este prezentată într-o lumină sumbră: doar 5% din consumul național anual de bijuterii din aur este produs în țară. Restul provine din Turcia, Italia și țările asiatice. În anul 2018 aceast procent crescuse până la 11% din valoarea pieței licite de bijuterii din metale prețioase.

 

În pofida caracterului descurajant al cifrelor de mai sus, există și povești frumoase în bijuteria românească. Există și bijutieri români care au cunoscut faima peste hotare. Poveștile lor le vom rosti aici. Nu sunt multe, din păcate, însă acum, pe finalul acestei decade, când întreg domeniul bijuteriilor din România se așterne pe noi baze legale, aceste istorii contempoane reprezintă speranța de care avem nevoie: că va urma o perioadă de strălucire și în bijuteria românească.

 

Haideți să aflăm poveștile lor, cine sunt ei și ce au făcut pentru a ajunge acolo unde sunt azi. Iar prezentările le vorm efectua în ordinea în care aceștia au cunoscut celebritatea.

 

GIANNI LAZZARO, Lazăr Marcovici pe numele său real, artistul s-a născut la Bacău, în 1947, unde a locuit cu familia sa până către vârsta adolescenței, emigrând apoi în Germania. A absolvit Academia de Arte din Dusseldorf, secția design, iar din 1974 creează bijuterii.

 

Gianni Lazzaro
Gianni Lazzaro alături de soția sa, Mara.

Expune la cele mai prestigioase târguri de bijuterii din lume, iar lucrările sale se vând în locații din Milano, Vicenza, Basel, Moscova, Sydney, New York, Las Vegas, Kiev, Bucuresti, Dusseldorf, Adelaide, Barcelona, Viena, Paris, Geneva, Dubai, Brisbane.

 

Este un maestru al culorilor și al combinațiilor inedite dintre acestea – un avangardist de foarte multe ori. Preferă aurul alb și roz de 18 karate, iar între pietrele pe care le întâlnim în bijuteriile sale se numără: diamante cognac si negre, safire, smaralde, rubine, onix negru, cristopaz, ametist, citrin Madeira, safir roz, apatit, agat alb, turmaline, piatra lunii, calcedonii, peridot, quartz fumuriu si roz.

Sub aspectul formelor l-am putea considera naturalist în bijuterie. A transpus în podoabe fluturi, libelule, elefanți, lalele sau trandafiri. Și a făcut din ele bijuterii ușor de purtat, pentru că una dintre preocupările sale constante a fost aceea de a creea piese care pot fi purtate, nu bijuterii de ținut  în seif.

 

 

 

Gianni Lazzaro expune în România prin intermediul Galeriilor Sabion. Foto: giannilazzaro.deși sabion.ro

 

 

 

VICTORIA GEUTSKENS

a absolvit școala de bijutieri în manufacturarea metalelor prețioase în România, în  urmă cu mai bine de 40 de ani.

 

Victoriei Geutskens
Victoriei Geutskens

Victoria este unul dintre cele două nume prezentate în articolul de azi care reprezintă România din interior, fiind stabilită în țară. Privindu-i lucrările, vei realiza imediat că ai de-a face cu un bijutier de nișă, bazat pe cultivarea artei, cu bijuterii manufacturate și nu cu un produs de mass market. Iar curajul de a te poziționa pe un segment de nișă, pe care să îl stăpânești bine, este una dintre calitățile pe care le admir cel mai mult.

 

Victoria reușește să contrazică și o poveste pe care ți-o vor spune foarte mulți bijutieri români: că aurul pur este mult prea moale pentru a fi prelucrat în bijuterii. Și iată că Victoria reușește să realizeze bijuterii folosindu-se doar de aurul pur. Iar bogăția culorii acestui metal este de neegalat. Are ceva ancestral în ea, este cea care a fermecat privirea primilor oameni.

 

Bijuteriile Victoriei sunt unicat, toate fiind realizate manual. Putem vorbi, așadar,  de sufletul artistului și amprenta mâinii bijutierului asupra muncii sale.

 

Lucrările Victoriei Geutskens au trecut granițele țării, fiind expuse în Olanda, la Parlamentul European în Belgia, în Austria, dar și în Australia.

 

Foto: Facebook.com/Victoria Geutsken

 

 

 

NARCISA PHERES, antreprenor, director de creație și fondator al brandurilor Pheres și Narcisa Pheres Fine Jewelry. Iată, alți români în bijuteria internațională.

 

Narcisa Pheres

Narcisa s-a născut și a crescut în România. A studiat la Universitatea din București, apoi fashion design la Instituto di Moda Burgo în Milano și fashion marketing la Central St. Martins în Londra. Deasemenea, Narcisa este absolvent  al GIA Jewelry Design and Diamond Certification.

 

Și-a început cariera ca designer în anul 2000, iar povestea Pheres a început în Japonia în anul 2006. Din 2011 s-a mutat la Hong Kong, însă datorită creșterii constante a notorietății brandului său, Narcisa călătorște prin întreaga lume.

Lucrările sale sunt reprezentative pentru definirea noțiunii de fine jewelryîn adevăratul sens al cuvântului. Lucrări cu conținut, grupate în colecții, încadrate în stiluri și însoțite de o poveste. Așa cum ar trebui să fie.

 

Între lucrările sale de covor roșu sunt prezentate bijuterii cu diamante, diamante galbene, dar și geme exotice, cum ar fi smarald semi prelucrat, opal, turcoaz (peruzea), ochi de tigru, topaz albastru sau tanzanite.

Dar nu doar pietrele fac spectacolul în bijuteriile Pheres. Este mai mult de atât, este vorba de design.

 

NARCISA PHERES
Christina Milian purtând bijuteriile Narcisei Pheres.

 

 

 

 

 

Acesta ar fi, poate, și motivul pentru care bijuteriile sale au ajuns să strălucească la Golden Globes, Oscar, Grammy sau Met Gala, iar printre cele care au ales să le poarte să se numere Michelle Obama, Jennifer Lopez, Beyonce, Rihanna sau Madonna. Deasemenea, Pheres este bijutierul oficial al Casei Romanoff.

 

Foto: pheres.com

 

 

 

 

 

 

CORINA MIHĂILĂ LARPIN, deținătoarea brandului Stéfère, este o altă poveste de succes, având la cârmă tot o româncă, un business cu sediul în Hong Kong, dar cu expunere în Statele Unite și Londra.

 

Corina Mihăilă Larpin
Corina Mihăilă Larpin, deținătoarea brandului Stéfère

Lista de celebrități care i-au purtat bijuteriile este extrem de consistentă: Madonna, Adele, Lady Gaga, Jane Fonda, Pink, Paris Jackson, Miley Cyrus, Janet Jackson, Beyonce sau Cher – ca să amintim doar o parte din ele. Aceasta din urmă, Cher, poartă deseori bijuterii ale Corinei. Iar ca să închidem lista într-o notă de mândrie, să mai spunem că în fotografia de promovare a albmului “Reputation”, Taylor Swift poartă un inel creat de către Stéfère.

 

Taylor Swift purtând un inel Stéfère creație a Corinei Mihăilă Larpin
Taylor Swift purtând un inel Stéfère creație a Corinei Mihăilă Larpi

Povestea brandului pe care Corina îl deține acum, începe în 2005, fiind înființat de către designerul Stéphanie Réhault. Pe cele două le unește o veche prietenie. Asta face ca în anul 2008, Corina Larpin să se asocieze în acest proiect. Mai apoi, începând cu anul 2015, este unic proprietar al brandului. Dar, mai mult de atât, ceea ce este și mai dificil în lumea bijuteriilor, este responsabilă și de direcția creativă și artistică a brandului.

 

 

 

 

Iar dacă judecăm despre felul în care a reușit să își individualizeze numele prin amprenta unică a creațiilor, avem de ce fi mândri. Bijuteriile Stéfère sunt ușor de recunoscut: cercei care urcă pe lobul urechii, inele pentru două, trei sau chiar patru degete ori inele care cuprind întreaga lungime a degetului.

 

 

 

Foto: bedunim.ir/ jewelstreet.com/ instagram.com/corinamihailalarpin

 

 

 

SABION este un brand românesc de bijuterii creat în 1998 de către Camelia și Claudiu Bologa, un business de familie. Este unul dintre acele branduri care au crescut  organic, într-un ritm constant – alți români în bijuteria internațională.

 

Camelia și Claudiu Bologa
Camelia și Claudiu Bologa, creatorii brandului Sabion

Claudiu Bologa este responsabil de dezvoltarea acestui brand care și-a propus să strângă în jurul său artiști români ale căror creații să ducă mai departe tradiția bijuteriei românești, în timp ce Camelia Bologa este directorul artistic al Casei Sabion, responsabilă cu direcția creativă urmată de către aceștia.

 

Iar direcția în care au dus lucrurile pare să fi fost cea corectă, având în vedere că au reușit să creeze unul dintre cele mai premiate magazine de bijuterii românești în mai multe concursuri internaționale de design.

 

 

 

 

Sabion
Broșa “Cuib”, câștigătoare a unui premiul JCK Design Award.

Și nu doar spațiile create de către aceștia au cunoscut aprecierea specialiștilor de peste hotare. Broșa Nest a obținut locul 3 într-un concurs de design organizat de JCK, revistă autoritate în domeniul bijuteriilor în Statele Unite.

Foto: sabion.ro

 

 

 

 

 

Aceasta a fost, așadar, lista bijutierilor care își leagă numele de România, și care au cunoscut celebritatea peste hotare. Le vom urmări și pe mai departe evoluția, așa cum vom fi aici să punctăm și alte succese românești care se vor dezvolta în anii următori.

 

Nu este nici început de an, nici alt moment special nu este, însă ar putea fi clipa în care bijuteria românească și-ar putea propune o rezoluție, aceea de a face un pas în față, cu curaj, de a se face remarcată, pentru că nu de talent duce lipsă.

 

 

 

 

C.M.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *